تاثیر افزایش نرخ ارز بر رکود بازارهای صادراتی؛ صادرات خشکبار ۷۰ درصد آب رفت ...

حذف آجیل از سبد خانوار
تاثیر افزایش نرخ ارز بر رکود بازارهای صادراتی؛ صادرات خشکبار ۷۰ درصد آب رفت
به گزارش جهان صنعت: تبعات افزایش نرخ ارز همچنان معیشت مردم را تهدید میکند و هر روز نمود این روند صعودی در کالا یا بازاری مشاهده میگردد تا جایی که پیامدهای آن منجر به کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار شده هست.
یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان خشکبار بازگشت ارزهای حاصل از صادرات هست.
یکی دیگر از مشکلات، چندنرخی بودن ارز هست که بازارهای صادراتی را به رکود کشانده هست.
تفاوت قیمت زیادی که ارز نیمایی با ارز آزاد دارد زمینهساز شرایطی شده که به طور کل به ضرر صادرکننده هست.
به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار بهترین راهکار برای رونق صادرات این هست که قانون پیمانسپاری ارزی برداشته گردد و تجار با ارز آزاد به صادرات ادامه بدهند.
تثبیت نرخ نیما، هم صادرات و هم واردات را با مشکل مواجه خواهد کرد.
این گفتهای هست که صادرکنندگان و واردکنندگان مختلف روی آن اتفاقنظر دارند و معتقدند اگر بانکمرکزی بر سیاست خود مبنیبر تثبیت ارز، مصر باشد، نتیجه آن چیزی جز به حاشیه رفتن صادرات و واردات نخواهد بود.
به باور آنها، گفتههای جدید رییسکل جدید بانکمرکزی مبنیبر اینکه در بازار ارز دخالت خواهیم کرد، تکرار تجربه ارز ترجیحی هست.
آنها میگویند، سیاستگذاران باید از گذشته درس بگیرند نه اینکه سیاستهای گذشته را با نامی دیگر تکرار کنند.
توسعه صادرات یکی از مهمترین برنامههای اقتصادی کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای تکمحصولی متکی به نفت هست و این در حالی هست که خشکبار ایرانی مثل پسته، زعفران، خرما، انجیر، کشمش، زرشک، بادام و… یکی از اصلیترین صادرات غیرنفتی ایران هست که مزیتهای نسبی زیادی در اقلیم کشور دارد و میتواند سودآوری بسیاری داشته باشد.
این امر موجب ارزآوری و ایجاد اقتصاد پایدار برای کشور میگردد.
نوسانات نرخ دلار و افزایش ناگهانی قیمت آن یکی دیگر از مشکلاتی هست که صادرکننده با آن روبهرو هست.
با توجه به اینکه قیمت دلار دچار افزایش چشمگیری شده است، بسیاری از باغداران محصولات خود را به تجار خارجی میفروشند که مبادله آنها با دلار صورت میگیرد و همین موضوع تمایل باغداران را برای فروش محصولاتشان به تولیدکنندگان داخلی کمتر کرده است، علاوه بر این موضوع ممکن هست در فصل برداشت 1 میوه نرخ دلار بالا باشد و باعث گردد تولیدکننده اقدام به صادرات محصولش کند و فروش میوه به کارخانههای داخلی برای آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد.
در این میان، باغدار ترجیح میدهد محصولش را به شکل نقد و به دلار بفروشد و سود بیشتری به دست بیاورد.
برای رفع موانع موجود بر سر راه تولید و صادرات خشکبار لازم هست دولت بتواند شرایط را فراهم کند و به برداشتن موانع از سر راه صادرکننده کمک کند، در حالی که اتخاذ برخی سیاستها نقدینگی را به سمت مسکن، طلا و… برده که با توجه به این موضوع صادرکنندگان حرفهای از این بازار خارج میشوند.
اگر صادرکننده در بازار مسکن سود بیشتری از صادرات داشته باشد، سرمایهاش را به آن بازار منتقل میکند.
ثبات شرایط اقتصادی مهمترین انتظار تولیدکننده از دولت است؛ چراکه صادر کردن یا نکردن 1 محصول بستگی به ثبات قیمت آن محصول در بازار داخلی و نرخ ارز برای تامین ماده اولیه دارد.
باغداران ساعتی نرخ دلار را رصد میکنند
محمدحسن شمسفرد رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان اینکه کشور در زمینه صادرات خشکبار با کاهش ۷۰ درصدی مواجه بوده، گفت: افزایش نرخ ارز در کشور و متعاقب آن افزایش نرخ خشکبار باعث شد حجم صادرات خشکبار از ایران افت کند و دیگر صادرات برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.
او با بیان اینکه صادرکنندگان با دلار آزاد از باغداران خشکبار خریداری میکنند، گفت: باغداران ساعتی نرخ دلار را رصد میکنند و با نرخ روز جنس را به تجار میفروشند.
صادرکنندگان بعد از اینکه محموله را به مقصد رسانند حداقل ۴ ماه زمان میبرد که پول محمولهای که صادر کردند به دست آنها برسد.
این در حالی هست که پس از دریافت ارز حاصل از صادرات، باید مطابق با قانون پیمان سپاری ارزی آن را در سامانه نیما ثبت کنند و اینگونه در هر دلار ۲۰ هزار تومان ضرر میکنند و همین عامل انگیزه صادرکنندگان را از بین میبرد؛ چراکه صادرکننده باید با دلار آزاد خرید و خرج کند، ولی از سوی دیگر در سامانه نیما باید ارز خود را بفروشد.
آمار گمرک غیرواقعی است
رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار آمار گمرک در زمینه صادرات خشکبار را غیرواقعی دانست و افزود: صادرکنندگانی که از سالهای پیش تعهد دادهاند ناچارند به روند صادرات ادامه بدهند تا اینگونه اعتبار خود را در بازارهای جهانی از دست ندهند.
بهترین راهکار برای رونق صادرات این هست که قانون پیمانسپاری ارزی برداشته گردد و تجار با ارز آزاد به صادرات ادامه بدهند.
به صادرکنندگان تهمت میزنند که میخواهند ارز را از کشور خارج کنند، ولی این سخن با واقعیت مطابقت ندارد.
حذف آجیل از سبد خانوار
شمسفرد با اشاره به کاهش تولید پسته در سال گذشته، افزود: امسال حدود ۱۳۰ هزار تن پسته تولید کردیم که از این عدد حدود ۱۰ درصد آن در داخل کشور مصرف میگردد؛ به نظر میرسد در سال جاری مازاد تولید پسته خواهیم داشت چراکه میزان مصرف و تقاضا برای خرید به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده و میتوان گفت که خشکبار از سبد خانوارها حذف شده هست.
به گفته این فعال اقتصادی، قیمت پسته صادراتی کیلویی ۷۰۰ هزار تومان هست و صادرکنندگان کیلویی ۶۰۰ هزار تومان پسته را از باغداران خریداری میکنند، ولی نرخ پستههای ریز و موجود در بازار کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هست.
وی در پاسخ به این پرسش که همواره خشکبار ایران با چالش سم آفلاتوکسین مواجه هست آیا راهکاری برای مهار این سم در خشکبار ما وجود دارد؟ گفت: 1 دانه پسته آلوده به سم باعث میگردد که 1 محموله ۲۰ تنی پسته از مقصد به کشور مرجوع گردد.
این احتمال وجود دارد که در 1 محموله 1 دانه پسته آلوده باشد و در آزمایشگاههای مختلف در ایران از فرآیند آزمایش جا بماند ولی همان پسته آلوده در آزمایشگاههای کشور مقصد مورد آزمایش قرار بگیرد و باعث مرجوع شدن محموله خواهد شد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار عنوان کرد: برخی سرمایهداران و صادرکنندگان ترجیح میدهند در این شرایط اقتصادی و باوجود مصوبات قانونی که در نظر گرفتهاند صادرات را متوقف و در بانک سرمایههای خود را سپردهگذاری کنند.
بازارهای هدف خشکبار ایران
از مهمترین بازارهای هدف صادراتی محصولات خشکبار در ۲۰۲۱ میتوان به چین، امارات، هندوستان، ترکیه، عراق، پاکستان، روسیه، قزاقستان، ویتنام، افغانستان و… اشاره کرد.
چین؛ بزرگترین واردکنندگان پسته ایران در سال ۲۰۲۱
چین با وارد کردن نزدیک به ۵۱۴/۳۴ تن پسته، نخستین واردکننده این محصول هست.
هند و روسیه در رتبههای بعدی قرار دارند.
معمولا پسته ایرانی به صورت فله و بستهبندیهای ۴۰ تا ۵۰ کیلویی وارد بازار کشورهای دیگر میگردد و کمترین میزان بستهبندی وزن پایین در ایران صورت میگیرد.
امارات؛ بزرگترین واردکنندگان زعفران ایران
امارات با وارد کردن ۶۸ تن زعفران، بزرگترین بازار این محصول ایرانی است، کشورهای چین و اسپانیا در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
طی چند سال اخیر برخی محصولات و خشکبار صادراتی ایران وارد کشور ویتنام شدهاند و از آنجا با بستهبندی وارد مقاصد صادراتی مثل چین و ژاپن میشوند.
از جمله این محصولات میتوان به زعفران، انجیر و کشمش ایران اشاره کرد.
چین؛ بزرگترین واردکننده انجیر ایران
چین با واردات ۹۲۲/۸ تن معادل ۲۶ هزار و ۸۹۱ دلار نخستین واردکننده انجیر کشورمان بوده هست.
در رتبههای بعدی به ترتیب ویتنام و هند قرار گرفتهاند.
عراق؛ اصلیترین واردکننده کشمش ایران
عراق با واردات ۳۲۷۳۷ بزرگترین بازار کشمش ایران را از آن خود کرده هست.
در رتبههای بعدی امارات و ترکیه قرار گرفتهاند.
ترکیه بزرگترین صادرکننده کشمش به بازار اروپاست و این کشور با توجه به قدرت حضور در بازار اروپا، کشمش ایران را با قیمت پایینتر وارد ترکیه میکند و از آنجا با تغییر بستهبندی آن را دوباره صادر میکند.
هند؛ بزرگترین واردکننده اصلی خرما
هند با واردات ۷۹۳۹۷ تن خرما در سال ۲۰۲۱ مقام نخست در بازار هدف این محصول ایرانی را دارد.
پاکستان و ترکیه در ردههای بعدی قرار دارند.
مهمترین انواع خرمای ایران که وارد بازار هند میگردد مضافتی و زاهدی هست.
نکته جالبتر اینکه بیشترین صادرات خرمای پاکستان به کشورهای اروپایی از جمله انگلیس هست و خرمای زاهدی و مضافتی ایران به وسیله شرکتها و بازرگانان پاکستانی وارد انگلیس میگردد و بازاری که در اختیار این کشور در سالهای اخیر قرار گرفته هست.
121۵۰%
شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :