اخبار ایران و جهان | خبر فوری | خبرگزاری سایت رسمی اتاق ایران آماده تاسیس کنسرسیوم حمل‌ونقلی با قزاقستان ...




اتاق ایران آماده تاسیس کنسرسیوم حمل‌ونقلی با قزاقستان
اخبار ایران و جهان | خبر فوری | خبرگزاری سایت رسمی لینک منبع خبر:
https://www.mehrnews.com/news/5639645/اتاق-ایران-آماده-تاسیس-کنسرسیوم-حمل-ونقلی-با-قزاقستان

به گزارش خبرگزاری سایت اینک (Siteinc.ir) و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از اتاق ایران؛ نشست مشترک هیأت تجاری و حمل‌ونقل قزاقستان که به سرپرستی معاون وزارت توسعه تجارت این کشور به ایران آمده است، با معاون بین‌الملل اتاق ایران، مدیر حمل‌ونقل و کارنه تیر اتاق و جمعی از فعالین اقتصادی حوزه حمل‌ونقل ایران برگزار شد.

در این نشست نورلان کولباتیروف معاون توسعه تجارت قزاقستان با اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به ایران گفت: یکی از اهداف مهم دولت قزاقزستان استفاده از ظرفیت تراتزیتی ایران هست.

او با اشاره به تعیین چشم انداز تجاری سه میلیارد دلار در سال میان ایران و قزاقستان از سوی مقامات عالی دو کشور بیان کرد: اگرچه ظرفیت صادراتی ایران به قزاقستان بسیار بالاست ولی حجم پایینی از کالاهای ایرانی وارد قزاقستان می‌گردد.

با این حال همین میزان کالا نیز بازخورد مثبتی میان مصرف کنندگان قزاق داشته هست.

کولباتیروف با تاکید بر اینکه هدف اصلی این هیأت از سفر به ایران، بررسی امکانات تجاری ایران و شناخت مشکلات و یافتن راه حل مناسب برای آنهاست افزود: ایران کشور مهمی برای قزاقستان هست و ما برای توسعه روابط تجاری مشترک دو کشور مصمم هستیم.

در ادامه علیرضا یاوری معاون بین الملل اتاق ایران با بیان اینکه قزاقستان یکی از اولویت‌های ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری به حساب می‌آید بر روابط بسیار نزدیک دو کشور تاکید کرده و گفت: بعد از سفر مقامات قزاقستانی به ایران در ماه گذشته، قرار هست امکانات و اماکنی در بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی در اختیار قزاقستان قرار بگیرد تا این کشور از این ظرفیت برای توسعه صادرات خود به کشورهای شرق دور استقاده کند.

چنین مناسباتی قطعاً به توسعه روابط تجاری کشور می‌انجامد.

بهنام فرامرزیان مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران نیز در این نشست با بیان اینکه ایران و قزاقستان از اعضای قدیمی کنوانسیون تیر می باشند، گفت: ولی با این وجود حجم فعالیت‌های کارنه تیر دو کشور کشور بسیار پایین هست.

در سال ۲۰۲۲ از مجموع سه هزا رو ۷۰۰ مورد حمل و نقل جاده‌ای فقط ۱۱۹ عملیات حمل و نقل جاده‌ای را تحت کارنه تیر داشتیم.

او افزود: فعالیت‌های حمل و نقلی در صورتی موفق می باشند که هم منافع گمرگ هم شرکت حمل و نقل و هم منافع صادرکننده تأمین گردد.

رویه‌های غیرمتعارف نه تنها برای ما هزینه بر، بلکه زمانبر هم خواهد بود و توجیه اقتصادی را برای بنگاه‌های اقتصادی دو کشور نخواهد داشت.

فرامرزیان با اشاره به سرمایه گذاری‌های قابل توجه قزاقستان در کریدورهای شمالی و میانی از شرق تا غرب بیان کرد: ولی جنگ روسیه و اوکراین مسیر فعالیت کریدور شمالی را مسدود کرده هست.

اگرچه در مسیر کریدور میانی هم بنادر اکتائو، کوئیک و ترکمن باشی فعال می باشند، ولی ترافیک در بندر باکو و مرز سامور بسیار زیاد هست.

لذا این مسیر نیز مزیت رقابت پذیری خود را از دست داده هست.

او تاکید کرد: لذا با این شرایط کریدور جنوبی که از مرزهای ایران تردد می‌کند، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای قراقستان باشد.

مدیر حمل و نقل و کارنه تیر اتاق ایران خطاب به نورلان کولباتیروف گفت: شما کاملاً در جریان هستید که بنادر جنوبی ما از زیرساخت‌های لازم برخوردار بوده و امکانات لازم برای «صادرات از» و «وادرات به» قزاقستان را دارند.

با توجه به اینکه قزاقستان هم به بازارهای هدفی همچون عراق، امارت، پاکستان، هند، ترکیه و ترکمنستان متمرکز شده است، مسیر ایران می‌تواند به شکل حمل و نقل ترکیبی برای دو طرف مزایای زیادی داشته باشد.

فرامرزیان تاکید کرد: اتاق ایران برای تأسیس کنسرسیوم حمل و نقلی با طرف قزاق آمادگی کامل دارد.

اتاق ایران به همین صورت برای راه اندازی سرویس رو-رو منظم بین بنادر اکتائو و کوییک با بنادر شمالی ایران آماده هست.

او ادامه داد: خوشبختانه در بحث گمرکی هم توافقات خوبی با گمرک قزاقستان داشتیم و به زودی این امکان را فراهم خواهیم کرد که با سند الکترونیک، حمل و نقل جاده‌ای و ترکیبی را داشته باشیم.

فرامرزیان با بیان اینکه اگرچه رانندگان ما با قزاقستان مشکل ویزا ندارند ولی ما تمایل به حذف ویزا برای رانندگان دو کشور را داریم گفت: در بحث مجوز تردد هم مشکلی نداریم، ولی ما مایل هستیم مجوز تردد دو طرف هم برداشته گردد.

نورلان کولباتیروف هم در ادامه گفت: ترانزیت از ایران برای قزاقستان از اهمیت بالایی برخوردار هست.

چرا که به خاور میانه، هند و پاکستان دسترسی خوبی خواهیم داشت.

همانطور که گفتید کریدور میانی از ترافیک بالایی برخوردار هست و ما به دنبال کریدورهای جایگیزین هستیم.

اساساً هدف ما از این سفر نیز حل این مشکل هست.

او با اشاره به بازدید سرمایه گذاران قزاق از بنادر جنوبی ایران ادامه داد: در این راستا آماده دریافت مشاوره‌های اتاق ایران و همکاری‌های مشترک بعدی هستیم.

به همین صورت ما می‌توانیم به فعالان تجاری ایران برای ورود به اوراسیا و بازار آسیای میانه مشاوره بدهیم.

قزاقستان می‌تواند نقطه ورود ایران به بازار منطقه باشد.

google rating | reviews
4.7 ستاره - 1294 بازنگری سردبیر
اخبار ایران و جهان | خبر فوری | خبرگزاری سایت رسمی « خبرنگار: نازنین شمس »

Siteinc.ir logo کد خبر: « 1210124 »

اخبار ایران و جهان | خبر فوری | خبرگزاری سایت رسمی بازدیدها: 12503 2 شبانه روز پیش